Forældresamarbejde

I Ringertoften har vi den grundholdning, at vi i arbejdet med børnene kommer hele vejen rundt om barnet - det betyder også, at vi har et ekstra tæt samarbejde med jer og jeres familie. Som forældre er I vores primære samarbejdspartnere, og den gensidige nysgerrighed og respekt for hinanden er bærende for tiden, jeres barn er hos os.

Vi ønsker et tæt samarbejde om jeres barns trivsel, udvikling og læring, hvor vi møder hinanden med åbenhed, imødekommenhed, og hvor vi er lyttende overfor hinanden. Vi har fokus på den gode dialog, og der skal være rum til at kunne stille og modtage spørgsmål.

Derfor opfordrer vi også altid til at komme til os, hvis I har nogle spørgsmål, eller noget I undrer jer over. Hellere spørge en gang for meget, end en gang for lidt.

Aula

Aula er en af vores primære kommunikationskanaler og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Ringertoften, så I kan følge med i, hvad jeres børn laver.

Den øvrige dialog med jer foregår i dagligdagen, når i afleverer og henter jeres barn. Vi er altid åbne for og tager os tid til en snak i garderoben eller et kortere møde. Her kan vi vende dagen, I kan stille spørgsmål, eller vi kan give beskeder og informationer til jer ved behov.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue og børnehave, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. I forbindelse med indkøring holder vi en samtale med jer cirka en måned efter opstart, hvor vi vender, hvordan det er gået. Omkring tre måneder efter opstart, holder vi en statussamtale om jeres barns første tid hos os.

Vi laver handleplaner på alle børn for at få klarhed over barnets nærmeste udviklingszone og holder 2 gange årligt samtale med jer om jeres barn og opdaterer planen. Derudover har vi samtaler, når jeres barn skal skifte til børnehave og skole, hvor vi taler om, hvordan vi sammen kan gøre overgangen så god som mulig for barnet.

Vi er altid tilgængelige for en snak, så hvis der er noget, I bekymrer jer om eller gerne vil have, vi taler om, så tag fat i os - så finder vi et tidspunkt.

Vi har forældrecafe, som er et møde for jeres stue eller team, to gang om året. Her mødes vi fra klokken 15-16.30. Formålet med cafeen er, at I kan møde de andre forældre og personalet, og vi har mulighed for at give jer informationer om vores arbejde, hvad vi har lavet siden sidst, og hvad vi planlægger for den næste periode. Vi viser også nogle gange film fra hverdagen og har ofte lege, øvelser eller andet praktisk på programmet, så I kan få et indblik i vores arbejde og hverdagen for jeres barn.

Forældreråd

I Ringertoften har vi et engageret forældreråd, som det er muligt at melde sig til. Vi har valg til rådet om efteråret, og alle har mulighed for at melde sig til valg.

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Ringertoften. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Ringertoften og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.