Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Ringertoften

Hverdagen i Ringertoften er præget af vores fokus på nærvær, samspil og relationer. I praksis betyder dette, at vi deler børnene op i små grupper, så alle børn får en oplevelse præget af tid og overskud. Vi arbejder med genkendelighed i hverdagen, bruger årshjul, skemaer og visuelle hjælpemidler til at skabe tryghed. Vi har en særlig opmærksomhed på at hjælpe børnene med følelsesregulering, og vi er nysgerrige på og sammen med børnene. 

Vores dag er præget af vores fire fokusområder, som vores årshjul er inddelt i, og som vores læreplansaktiviteter tager udgangspunkt i. Områderne er natur, krop og bevægelse, følelse og sanser og eventyr og historiefortælling. Vi planlægger vores aktiviteter ud fra en grundidé om, at vi skal indgå i samspil, relation og dialog og altid komme hele vejen rundt om barnet og dets behov. 

Morgen

Vi åbner klokken 6.00 på en stue i vuggestuen og en i børnehaven, og vi serverer morgenmad frem til klokken 7.30. Når børnene møder ind vil der altid være legestationer klar, så det er let for dem at komme i gang med en aktivitet. Vi prioriterer tid til snakke i garderoben og gør meget ud af at hilse godt på hinanden og starte morgenen på den bedste måde. 

Efter morgenmaden deler vi os ud på de enkelte stuer og forsætter morgenen med rolig aktiviteter i mindre grupper. Det kan være legestationer eller kreative stationer, som børnene kan gå til og fra. 

Formiddag

Klokken 9 samles vi til formiddagsmad, som i vuggestuen spises på stuen, mens børnehaven har madcafé. Det er også her, vi holder samling, taler om dagens aktiviteter, hvem der er her i dag, synger sange eller fortæller historier.

Omkring klokken 9.30 fordeler vi os ud i vores mindre aktivitetsgrupper. Aktiviteterne kan være alt fra mere bevægelsesrettede til stillesiddende og er planlagt ud fra vores årshjul og det tema, vi arbejder med for tiden. 

Vi arbejder ofte på tværs af stuer og i teams, så vi bedst kan tilgodese børnegruppens behov. 

Frokost

Vi spiser frokost klokken 11. Der bliver spist på egen stue, og alle har faste pladser med billede, og vi gør meget ud af hygge og socialt samvær i forbindelse med måltidet. Alle deltager aktivt og vi øver selvhjulpenhed, madnysgerrighed og madmod. Vores køkken laver ugentlige madplaner, og alle er bekendte med, hvordan måltidet foregår. Vi arbejder målrettet med at sikre rolig overgange mellem aktiviteter, så der ikke sker for store udsving, når vi går fra den ene aktivitet til den anden. 

Efter maden sover vuggestuen lur, hvor alle sover udenfor, mens børnehaven har en rolig stund, hvor vi lægger os og lytter til en historie eller noget rolig musik. Efter den rolige stund går børnehaven på legepladsen, hvor vi er ude i al slags vejr. 

Eftermiddag

Klokken 14 for børnehaven, og i takt med, at vuggestuen vågner, serverer vi et let eftermiddagsmåltid. Vi planlægger aktiviteterne om eftermiddagen med legestationer, så alle børn indgår i en aktivitet og ved, hvad de kan forvente. Men der er altid plads til at prøve nye ting, og vi opfordrer vores børn til at være modige i dagens lege og fællesskaber. 

Resten af eftermiddagen går med leg og aktiviteter, og vi forsøger at holde os i vores mindre grupper så vidt muligt, så vi sikrer nærvær hele dagen igennem. Det er vigtigt for os at have tid til hinanden, så derfor samles vi kun ved behov, og hvis børnegruppens behov kan imødekommes. 

Vi lukker huset klokken 18, snakker med forældre ved afhentning og siger pænt farvel til hinanden og på gensyn i morgen.